مارك چيست؟ يك علامت يا مارك انحصاري كه متعلق به يك شركت خاص است و نشان دهنده خدمات و محصولات شركت مورد نظر است. در واقع فرآيند خريد يك كالاي خاص توسط مشتري فراهم مي شود ، زيرا ممكن است كالاي مورد نظر توسط شركت هاي مختلف توليد شود ، اما مشتري به دليل اعتماد …
توضيحاتي مختصر درباره موضوع دعاوي علامت تجاري https://moonnews.ir/توضيحاتي-مختصر-درباره-موضوع-دعاوي-علا/ ماه نيوز Sat, 24 Jul 2021 18:57:44 0000 عمومي https://moonnews.ir/?p=5801 مارك چيست؟ يك علامت يا مارك انحصاري كه متعلق به يك شركت خاص است و نشان دهنده خدمات و محصولات شركت مورد نظر است. در واقع فرآيند خريد يك كالاي خاص توسط مشتري فراهم مي شود ، زيرا ممكن است كالاي مورد نظر توسط شركت هاي مختلف توليد شود ، اما مشتري به دليل اعتماد …
مارك چيست؟
يك علامت يا مارك انحصاري كه متعلق به يك شركت خاص است و نشان دهنده خدمات و محصولات شركت مورد نظر است. در واقع فرآيند خريد يك كالاي خاص توسط مشتري فراهم مي شود ، زيرا ممكن است كالاي مورد نظر توسط شركت هاي مختلف توليد شود ، اما مشتري به دليل اعتماد به اين برند ترجيح مي دهد كالاي مورد نظر خود را از اين شركت خاص تهيه كند.
يك برند به چه معني است؟
ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح هاي صنعتي و علائم تجاري علامت تجاري را به شرح زير تعريف مي كند:
“علامت گذاري به معني هر علامت قابل رويت است كه مي تواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را متمايز كند.”
همانطور كه از تعريف علامت تجاري مشخص است ، علامت تجاري علامت يا نشاني است كه يك شركت يا نهاد را از موجوديت ديگري متمايز مي كند و با مارك كاملا متفاوت است.
تفاوت برند و مارك چيست؟
علامت تجاري ، همانطور كه از نام آن پيداست ، نشان دهنده نشانه يا نشاني است كه نشان دهنده يا به نوعي نماد يك شركت يا نهاد تجاري است. به عنوان مثال ، علامت تجاري بنز يك دايره است كه سه خط در وسط دارد ، اما مارك بنز در Reality نامي است كه مصرف كنندگان براي خريد محصول شركت استفاده مي كنند.
توجه: از آنجا كه قانون كشور ما علامت تجاري را به رسميت نمي شناسد ، مردم به طور كلي مارك را به عنوان علامت تجاري ثبت مي كنند تا از اعتبار نام تجاري خود محافظت كنند.
نكات مهم استفاده نادرست از علامت تجاري
بر اساس قانون ثبت اختراع ، نقض طرح هاي صنعتي و علائم تجاري ، علائم تجاري داخلي و خارجي توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي از نظر حقوقي و كيفري قابل پيگرد است.
استفاده غير مجاز از علائم تجاري ثبت شده علاوه بر مسئوليت كيفري و پيگرد قانوني ، منجر به مسئوليت قانوني مجرمان مي شود.
اگر كشور ما قوانين ثبت تجارت بين المللي را نقض كند و عضوي از كنوانسيون پاريس براي حمايت از مالكيت صنعتي باشد ، در صورتي كه علائم تجاري توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي در كشور ما تخلف شود ، بايد توسط دستگاه قضايي جستجو شود. . البته ميزان اين حمايت مربوط به اشخاص حقيقي يا حقوقي خارجي است كه كشورشان طرف كنوانسيون است و با مراجعه به مراجع قضايي مربوطه كشور مي توان اين كار را ادامه داد.
اگر مارك ها و علائم تجاري داخلي و خارجي مطابق با مقررات قانوني ثبت شده و توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي به طور غيرقانوني استفاده يا مورد استفاده قرار گيرند ، پرونده قابل پيگرد و پيگرد قانوني است. به دارندگان علائم تجاري ثبت شده خسارت پرداخت مي شود.
لازم به ذكر است كه مرتكبان بازرگانان داخلي و خارجي بايد مجازات شوند: علاوه بر جبران خسارت ، اين افراد بايد ده ميليون ريال و پنجاه ميليون ريال جريمه نقدي يا به نود و يك روز تا شش ماه يا هر دو محكوم شوند. البته تعيين مجازات اين افراد به نظر قاضي بستگي دارد.
به طور كلي ، “ادعاهاي تجاري” براساس آنچه در بخشهاي حقوق تجارت ايران ذكر شده است ، عبارتند از:
موارد مربوط به فعاليت تجاري:
ادعاهاي مربوط به كارگزاري ، مبادله كالا ، بيمه ، حق چاپ ، حمل و نقل ، كارهاي نمايشگاهي ، دلالي ، كشتي سازي و معاملات مبتني بر شما و …
موارد مربوط به شركت تجاري و بازرگاني:
حل و فصل اختلافات مختلف ، از جمله تأسيس ، انحلال و الزامات مديريت شركت ، اختلافات بين شركا يا دادخواست هاي ديگران عليه شركت و …
موارد مربوط به مشكلات اسناد تجاري:
تضمين بي اعتبار و بي اعتبار بودن بيانيه ، برداشت لاشه چك ، اعلام ناقص يا چك كردن ، سفته و غيره مانند مطالبه مبلغ اين اسناد.
موارد ورشكستگي:
خواه ورشكستگي از طريق كلاهبرداري رخ داده باشد ، تقصير بازرگان يا به روش معمول ، مطالبات دريافتي مربوط به صادرات و واردات و …
موارد ثبت علامت تجاري:
همه موارد فوق در محدوده دادخواهي تجاري است ، اما امروزه يكي از رايج ترين موارد تجاري مربوط به لغو ، صدور گواهينامه و اعتراض به ثبت علامت تجاري است.
با اين وجود ، مشكلات مربوط به علامت تجاري مانند الزام به ثبت علامت تجاري ، پذيرش يا رد درخواست ثبت ، ايرادات مختلف به روند ثبت يا علائم تجاري ثبت شده از جمله دعاوي مربوط به علامت تجاري است كه در زير به طور مفصل در مورد آنها بحث خواهيم كرد.
ادعاها در مورد مارك و طراحي صنعتي چيست؟
امروزه اين برند مهمترين رمز موفقيت در بازاريابي و جذب مشتري است.
در واقع تجارت امروز رقابت مارك ها است نه معامله گران. از طرف ديگر توسعه روزافزون فناوري و استفاده گسترده از ارتباطات منجر به رقابت ناسالم در دنياي تجارت به ويژه در مورد مارك ها و طرح هاي صنعتي شده است.
بيش از يك قرن پيش ، در سال 1883 ، توافق نامه پاريس در مورد حفاظت از علائم تجاري امضا شد كه تاكنون توسط 190 كشور از جمله ايران پذيرفته شده است.
براي اولين بار در ايران ، يك علامت تجاري يا مارك تجاري طبق قانون 1304 به طور قانوني محافظت شد.
با اين حال ، قانون ديگري با عنوان “اختراع ثبت شده ، طرح هاي صنعتي و” علائم تجاري “در سال 2007 تصويب شد و همچنان ادامه دارد.
به طور كلي ، پرونده هاي مربوط به مارك تجاري و طرح صنعتي ، مانند ساير موارد به دو دسته كلي به عنوان پرونده هاي مدني و كيفري تقسيم مي شوند.
چنانچه تمايل داريد درباره موضوع دعاوي علامت تجاري مطالب بيشتري مطالعه كنيد و بر اطلاعات خودتان بيافزاييد مي توانيد به مقاله منتشر شده در سايت موسسه حقوقي و داوري عدالت گستر فتح به نشاني اينترنتي زير مراجعه نمائيد :