تأخير در تحصيل قابل جبران است ، اما تنهايي ، فقدان نشاط ، نااميدي ، كمرويي و در نهايت افسردگي به سختي قابل جبران است و بر شخصيت كودك تأثير مي گذارد. به گزارش روزنامه ماه نيوز ايران وي نوشت: اين روزها ، با شيوع گسترده كرونا ، شيوه زندگي افراد در هر سني تغيير …
تنها در خانه – ماه نيوز https://moonnews.ir/تنها-در-خانه-ماه-نيوز/ ماه نيوز Wed, 08 Sep 2021 12:29:02 0000 عمومي https://moonnews.ir/تنها-در-خانه-ماه-نيوز/ تأخير در تحصيل قابل جبران است ، اما تنهايي ، فقدان نشاط ، نااميدي ، كمرويي و در نهايت افسردگي به سختي قابل جبران است و بر شخصيت كودك تأثير مي گذارد. به گزارش روزنامه ماه نيوز ايران وي نوشت: اين روزها ، با شيوع گسترده كرونا ، شيوه زندگي افراد در هر سني تغيير …
تأخير در تحصيل قابل جبران است ، اما تنهايي ، فقدان نشاط ، نااميدي ، كمرويي و در نهايت افسردگي به سختي قابل جبران است و بر شخصيت كودك تأثير مي گذارد.
به گزارش روزنامه ماه نيوز ايران وي نوشت: اين روزها ، با شيوع گسترده كرونا ، شيوه زندگي افراد در هر سني تغيير كرده است. اكنون ديگر مجالس و تجمعات از زندگي حذف شده است. در ميان آنها ، كودكان يكي از آسيب پذيرترين گروه هايي هستند كه با بيماري عروق كرونا قلب روبرو هستند ، به ويژه دانش آموزان دبستاني. شخصيت اجتماعي هر فردي از دوران كودكي شكل مي گيرد. قبلاً ، در مهد كودك ها و مدارس ابتدايي ، كودكان ايده ارتباط با همسالان را تجربه مي كردند. گزينه اي كه اين روزها به طور كامل از زندگي آنها محو شده است و مي تواند بر روحيه و شخصيت كودكان در طول سالها تأثير بسيار منفي بگذارد.
تعامل كودكان در كرونا
افشار نادري ، جامعه شناس و استاد دانشگاه مي گويد شخصيت اوليه كودك در خانواده ، همسالان و مدرسه شكل مي گيرد و اساس اجتماعي شدن كودكان را تشكيل مي دهد. و خانواده او ديگر فرزندان را نمي بينند و آنها را نمي شناسند و محيط زندگي آنها را نمي بينند. بنابراين ، او نمي تواند تصور كند كه ديگران غير از او چه فكر يا رفتار مي كنند ، و به همين دليل ، تعميم ديگري را در خود تجربه نمي كند. به ويژه دانش آموزان كلاس اولي كه مدرسه و همكلاسي هاي خود را از طريق آموزش مجازي مي شناسند و درك خوبي از محيط مدرسه ندارند و نمي توانند به درستي با معلمان ، همكلاسي ها و مدرسه ارتباط برقرار كنند. از سوي ديگر ، در جامعه شخصيت ثانويه و سپس شخصيت اوليه شكل مي گيرد و وقتي شخصيت اوليه به درستي شكل نگرفته باشد ، بر شخصيت ثانويه نيز تأثير مي گذارد.
وي گفت: شيوع ويروس كرونا بر سبك زندگي تأثير گذاشته و چالش هاي زيادي را براي والدين در سراسر جهان ايجاد كرده است كه آنها قبلاً تجربه نكرده بودند. ريشه در مخالفت والدين و انتقاد از رفتار كودكان دارد. از سوي ديگر ، والدين به دليل بيماري خود و نگراني هاي خانوادگي خود ، محدوديت هاي بيشتري را براي فرزندان و ساير اعضاي خانواده اعمال مي كنند ، كه مي تواند كمي طاقت فرسا باشد. اين كودكان بيشتر در معرض پرخاشگري هستند كه شامل مجموعه اي از رفتارهاي مخرب مانند نافرماني و امتناع از درخواست بزرگسالان است و اگر والدين بر رعايت خواسته هاي خود اصرار داشته باشند ، درگيري ايجاد مي شود و در نتيجه حساسيت والدين نسبت به دنياي خارج كودك ايجاد مي شود. و نيازهاي آنها كاهش مي يابد و اين منجر به احساس ناامني ، بي احتياطي و طرد شدن در اين كودكان مي شود و بر درك آنها از خود و ديگران تأثير مي گذارد و آنها را از برقراري روابط مثر با ديگران باز مي دارد. بايد در نظر داشت كه آموزش مهارت هاي زندگي به كودكان در هر جامعه اي در اولويت قرار دارد و اين امر تنها در ارتباط مناسب با ساير كودكان و ساير محيط هاي اجتماعي محقق مي شود. كودكان بايد ياد بگيرند و تجربه كنند و طرز تفكر و گفتار و رفتار صحيح خود را در محيط هاي خاص اجتماعي در خانواده و ساير محيط هاي اجتماعي داشته باشند تا از اختلالات يادگيري و تعاملات اجتماعي رنج نبرند.
افزايش آسيب به كودك
سام بوربور ، فعال كودك و مدير سازمان حقوق كودكان نيز توضيح مي دهد كه قبل از كرونا ، نگراني هاي زيادي در مورد تنهايي كودكان و آسيب هاي ناشي از آن وجود داشت: در گذشته نگراني هاي كودكان مجرد بيشتر نمايان مي شد. گفتن آن وابستگي زياد به والدين ، كه ناشي از تمركز بيش از حد بر كودك و فشار براي رساندن كودك به كلاس بالاتر و غيره است ، باعث مي شود كه كودكان در وضعيت بدبختي سطحي شكننده شوند. فقدان يا فقدان مهارت هاي اجتماعي و ارتباط محدود در ساعات مدرسه مشكلاتي بود كه كودكان را تهديد مي كرد. اكنون كه تقريباً دو سال و نيم از تعطيلي كلاس ها مي گذرد ، از دست دادن تنها يك كودك و تنهايي كودكان آشكارتر مي شود. بخش قابل توجهي از يادگيري مستقيم و غير مستقيم كودكان در حال حاضر در تعامل با دوستان و همكلاسي ها به دست آمده است ، كه در شرايط فعلي كودكان از آن محروم هستند. پديده آسيب هاي اجتماعي و رواني ناشي از فضاي مجازي در بسياري از كودكان مشهود است. قبلاً خانواده ها نگران استفاده كودكان از تلفن همراه و دسترسي نامحدود به اينترنت بودند كه در درجه اول براي كودكان بزرگتر بود ، اما متأسفانه در شرايط كنوني ، يك كودك شش ساله تلفن و رايانه لوحي خود را براي استفاده از آموزش هاي مجازي دارد.
به گفته وي ، دانش آموزان كلاس اولي با دسترسي به فيلترشكن مي توانند هر چيزي را ببينند. او به جاي بازي با همسالان خود ، ساعت ها به بازي هاي آنلاين و آفلاين مي پردازد. اين بازيها در عين افزايش خلاقيت و هوش ، امروزه براي كودك به تنهايي اعتيادآور و مخرب است. محتواي برخي از اين بازي ها مي تواند براي كودكان مضر باشد و به دليل خشونت ، برانگيختگي بيش از حد ، نمايش تصاوير و شخصيت هاي نامناسب ، تأثيرات بد رواني ، رواني و تربيتي بر آنها بگذارد. بيماري هاي مختلفي مانند گردن درد و آسيب چشم كودك را تهديد مي كند. عدم كنترل و استفاده مناسب ، فرصت هاي مفيد و مثبت در اينترنت را براي بسياري از كودكان به خطرات بدون پرداخت تبديل كرده است. اكنون كه كودك جذابيت اينترنت را تجربه كرده است ، خانواده پاساكرو به راحتي نمي توانند اين مقوله را از زندگي كودك حذف كنند و بايد بدانند چگونه از آن براي برنامه ريزي ، برنامه ريزي و آموزش به نفع خود و كودك استفاده كنند. با شرايط فعلي سازگار مي شود و زمان بيشتري را براي كودك صرف مي كند تا قبل از آن ، و با سرگرم كردن كودك با برنامه هاي شاد و سرگرم كننده مانند پخش غذاهاي جديد ، بازي را با تلفن همراه جايگزين مي كند. كودك بدون همبازي در خانه تنها مي ماند ، گاهي اوقات روزها و ساعت ها ، و خانواده ، صرف نظر از موضوع ، با فشار دادن كودك به سادگي سعي مي كنند كودك را از دنياي مجازي جدا كنند.
اين كودك كار در ادامه مي گويد: خانواده بايد بدانند كه تفكر انتقادي يك مهارت است نه يك ضرب المثل ، و بايد به كودك بياموزد. والديني كه مهارت حل مسئله دارند بايد جايگزين مناسبي براي راه حل هاي قديمي خود كه هميشه مشغول فشار بر كودك هستند ، بيابند. سواد رسانه اي خود را ارتقا دهيد و از فرزند خود در اين زمينه حمايت كنيد.
وخامت شخصيت سالم كودكان در دوران كرونا
رضا ولدخاني ، روانشناس در پاسخ به اين س ifال كه آيا تا به حال از بيكاري و بي حوصلگي رنج برده است يا خير ، گفت: به اين فكر كنيد كه چند روزي سركار نمي رويد. همه چيز در خانه مرتب است و شما كاري نداريد. چه احساسي داريد؟ كرد؟ بيكاري و انسانهاي برنامه ريزي نشده مي توانند احساسات بسيار ناخوشايندي را منتقل كنند. تا حدي كه منجر به افسردگي و اختلالات شخصيتي شود. فرزندان ما در دوران كودكي بسيار كوشا و فعال هستند ، اصل كار روزانه آنها بازي با همكاران است. اين شرح كودكان عادي است. غيبت كودك در بازي روزانه احتمالاً همان بيكاري بزرگسالان و برنامه ريزي نشده است. اين مقايسه به ما كمك مي كند تا فرزندانمان را بهتر بشناسيم. ورزش و تفريح براي آنها مسئله بسيار مهمي است و بايد مورد توجه والدين ، معلمان ، مربيان و مسئولان قرار گيرد.
به گفته اين روانشناس ، در عصر الكترونيك ، او دوست و همبازي بسياري از كودكان است و همچنين هوس بسياري از تلفن هاي هوشمند ديگر يا بازي هاي رايانه اي دارد. تماس بيش از حد كودكان با اين وسايل و همچنين قطع ارتباط با همسالان به دليل شيوع بيماري عروق كرونا قلب ، تأثير عمده اي در شكل گيري شخصيت سالم كودكان ما خواهد داشت. البته اين گروه سني دچار آسيب هاي جسمي نيز شده است. عدم تحرك و عدم نشاط كودكانه باعث آسيب جسمي ، روحي و رواني به كودكان مي شود. تا حدي كه مي توان آن را قبل از آموزه هاي عمومي و كلاسيك در نظر گرفت. تأخير در تحصيل قابل جبران است ، اما تنهايي ، فقدان نشاط ، نااميدي ، كمرويي و در نهايت افسردگي به سختي قابل جبران است و بر شخصيت كودك تأثير مي گذارد. همانطور كه گفته شد ، البته ، به تنهايي و در بازي هاي رايانه اي بازي نكنيد ، اما براي كودكان ابتدايي و پيش دبستاني بازي با همسالان و به عنوان يك كار روزانه براي بزرگسالان ضروري است. بنابراين ، همانطور كه در روزهاي منتهي به گسترش بيماري عروق كرونا قلب و تعطيلي امور داخلي و خارجي نمي توانيم راه حلي براي فعاليت هاي روزانه خود بيابيم ، به دليل نياز به شخصيت و تحصيلات ، به راه حل هاي عملي براي فعاليت هاي كودكان نياز داريم. ، و همچنين پروتكل هاي بهداشت و فاصله. بيماري بايد رعايت شود و فرزندان ما علاوه بر استفاده از آموزش عمومي ، مي توانند شادي و نشاط بيشتري را در ارتباط با همسالان و بازي هاي كودكان تجربه كنند.
“فراموش نكنيم كه آموزش هاي زيادي در اين سن از طريق بازي هاي مفيد انجام مي شود و اگر به اين موضوع توجه كنيم ، بسياري از روش هاي تربيت والدين تغييرات مثبتي را پشت سر مي گذارند.”
انتهاي پيام