احتمال كاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي

به برترين خبرنامه تخصصي ويلاي ايران خوش آمديد.

احتمال كاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي

۱۸ بازديد

در پي پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي براي آزادسازي واردات خودرو ، پيش بيني مي شود علاوه بر متعادل سازي بازار خودرو ، قيمت خودروهاي وارداتي نيز بين 50 تا 80 درصد كاهش يابد. اين فرصت براي هر ايراني كه بتواند خودروي باكيفيت ، مطابق با درآمد و توزيع مناسب فرصت ها تهيه كند ، يكي …

احتمال كاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي https://moonnews.ir/احتمال-كاهش-۵۰-تا-۸۰-درصدي-قيمت-خودروها/ Fri, 10 Sep 2021 18:22:00 0000 مالي و اقتصاد https://moonnews.ir/احتمال-كاهش-۵۰-تا-۸۰-درصدي-قيمت-خودروها/ در پي پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي براي آزادسازي واردات خودرو ، پيش بيني مي شود علاوه بر متعادل سازي بازار خودرو ، قيمت خودروهاي وارداتي نيز بين 50 تا 80 درصد كاهش يابد. اين فرصت براي هر ايراني كه بتواند خودروي باكيفيت ، مطابق با درآمد و توزيع مناسب فرصت ها تهيه كند ، يكي …

در پي پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي براي آزادسازي واردات خودرو ، پيش بيني مي شود علاوه بر متعادل سازي بازار خودرو ، قيمت خودروهاي وارداتي نيز بين 50 تا 80 درصد كاهش يابد. اين فرصت براي هر ايراني كه بتواند خودروي باكيفيت ، مطابق با درآمد و توزيع مناسب فرصت ها تهيه كند ، يكي از مواردي است كه به گفته دبير انجمن واردكنندگان خودرو ، محتواي ماده 4 به گوش مي رسد.

به گزارش ماه نيوز ، هنوز بحث هايي براي آزادسازي واردات خودرو ادامه دارد. موضوعي كه اخيراً در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده و منتظر تصويب است. مجلس با لغو كرايه در بازار ، تنظيم بازار و تصويب طرح هاي واردات خودرو در تلاش است موج قيمت را آرام كند.

از نظر ممنوعيت واردات ، خودروهاي چيني تنها گزينه كساني هستند كه خودروهاي خارجي مي خواهند ، اما با برداشته شدن اين ممنوعيت ها ، بسياري از شركت ها و خودروهاي ديگر وارد بازار ايران مي شوند.

اين طرح پارلمان كه در مراحل پاياني با تأييد اوليه كميسيون صنعت و معدن پارلمان به تصويب رسيده است و “شوك جديدي به بازار خودرو” ناميده مي شود ، در اصلاحيه ماده 4 “هرگونه اشاره شده است” خودروهاي شخص حقيقي يا حقوقي ، قطعات خودرو ، براي صادرات ساير كالاها يا خدمات مربوط به ساير صنايع پيشرانه يا واردات خودروهاي تمام برقي ، هيبريدي يا بنزيني و بنزيني با برچسب ارز ، مي تواند با واردات بدون انتقال ارز و با قيمت بالا جايگزين شود. يا شاخص ايمني سه ستاره و بالاتر بر اساس گواهي نامه ها. ”

شوراي نگهبان به بند 4 طرح بازسازي خودرو بر اساس واردات محصولات هيبريدي با تعرفه صفر مطابق بندهاي 8 و 9 سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي و در نتيجه مغاير با بخش 1 بند 110 اشاره كرد. قانون اساسي. برگشت. سرانجام ، پس از اعتراضات ، كميسيون صنايع اين ماده را با اصلاحاتي در چارچوب “آزادسازي مشروط واردات” تصويب كرد. بر اين اساس ، هر شخص حقيقي يا حقوقي مي تواند در قبال يكي از دو روش خودرو را وارد كند صادرات كالا يا واردات بدون انتقال ارز عمل كنيد.

در همين رابطه ، روح الله ايزداخ ، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است كه موضوع واردات خودرو در دستور كار مجلس قرار گرفته و در قالب واردات خودرو در حال پيگيري است. اين آزادسازي مطمئناً از رانت هاي زيادي جلوگيري مي كند ، اما به گونه اي انجام مي شود كه توليدكنندگان محلي ما مشكلي نداشته باشند و در واقع بيشتر كنترل بازار و كاهش چشمگير قيمت ها خواهد بود.

به گفته وي ، در اين طرح ، هر شخص حقيقي و حقوقي مي تواند واردات داشته باشد و خودروي وارداتي بايد داراي سطح كيفي باشد. همچنين تعداد خودروهاي وارداتي با كمك عدم عرضه و همايش رقابت تعيين مي شود. شوراي رقابت هر شش ماه شرايط بازار را بررسي مي كند و كمبود عرضه را اعلام مي كند و بر اين اساس واردات را تأييد مي كند. در اين طرح ، شرايط تعيين شده توسط دولتها كه زمينه را براي ايجاد كرايه فراهم مي كند (از آنجا كه واردات فقط توسط نماينده ويژه يك خودروساز خارجي انجام مي شود) حذف شده است. تاكيد مي شود كه اين واردات فشار ارزي بر كشور وارد نمي كند و از محل صادرات و يا با ارز خارجي بدون مبدا انجام مي شود.

توزيع مناسب درآمد و فرصت ها ، فرصت دستيابي به خودروهاي با كيفيت را نويد مي دهد

در همين راستا ، مهدي دادفر ، دبير انجمن واردكنندگان خودرو در گفت وگو با ماه نيوز ، اظهار كرد: به هر ايراني اين فرصت داده مي شود كه خودرويي مطابق با 85 استاندارد درآمد و كيفيت و همچنين توزيع عادلانه فرصت ها را دريافت كند. ماشين مناسب و پيشرفته. گوش مي دهد ؛ اما آيا واقعاً نمايندگان قصد دارند انحصار كامل بازار را از بين ببرند يا اين بازار با پاشنه پاي خود كار خواهد كرد؟!

وي افزود: در صورت تصويب اين طرح توسط مجلس ، مي تواند بازار خودرو را بهتر كنترل كرده و از انحصار خارج كند. اين مصوبه يكي از مترقي ترين و محبوب ترين مصوبات مجلس شوراي اسلامي است كه مي تواند از التهاب بازار خودرو بكاهد. اين طرح واردات را براي همه مجاز و انحصاري نمي كند. از سوي ديگر ، تأكيد مي شود كه هيچ تعهد ارزي جديدي براي دولت ايجاد نمي كند و واردات را با استفاده از منابع ارزي خارج از كشور به رسميت مي شناسد.

كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودروهاي خارجي در سايه آزادسازي واردات

دادفر افزود: تصويب كميسيون صنايع و معادن مجلس درباره واردات خودرو بسيار مطلوب است و منجر به كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت در بازار خودروهاي خارجي شده است. علاوه بر كاهش شديد قيمت ها در بازار خودروهاي خارجي ، واردات خودرو باعث ايجاد يك حركت مديريت هزينه در بين خودروسازان داخلي مي شود و باعث ايجاد تعادل در قيمت خودروهاي توليدي مي شود. در حال حاضر قيمت خودروي وارداتي با قيمت خودروي داخلي بسيار فاصله دارد و قيمت اين خودروي خارجي را مي توان با 70 يا 75 هزار دلار مقايسه كرد در حالي كه نرخ ارز آزاد 25 تا 27 هزار تومان است.

يك مقام صنعتي تاكيد كرد: واردات خودرو قيمت خودروهاي محلي را به قيمت خودروهاي محلي نزديك مي كند. توليدكنندگان خودروهاي داخلي همچنين سعي مي كنند مديريت هزينه را مديريت كنند ، كه بسيار مهم است و بازار همچنان رقابتي باقي مي ماند. انتخاب در اختيار مردم و مشتري است كه خودرو را با توجه به سليقه و درآمد خود انتخاب كنند.

به گفته دبير انجمن واردكنندگان خودرو ، سياستگذاران دولتي متعهد هستند كه راه هاي اقتصادي و تجاري را باز كنند تا مردم حق انتخاب و مديريت موضوع خودرو را داشته باشند تا هر خانواده ايراني بدون صف و بدون قرعه كشي خودروي مورد نظر خود را تهيه كند. به دخالت دولت براي خريد در صف بمانيد.

دادفر خاطرنشان كرد: تنها ابهام اين طرح تبصره 2 آن است كه تعداد واردات واگذار شده به شوراي رقابت را تعيين مي كند. شوراهاي رقابت در حلقه معيوب در سال هاي اخير و عملكرد سازمان ايمني مصرف كنندگان و توليدكنندگان عملكرد منفي خود را از طريق قيمت گذاري سيستماتيك و رانت هاي گزاف در جيب بسياري از افراد نشان داده و باعث زيان انباشته خودروسازان شده است.

افزايش رقابت و محدوديت حاشيه سود واردات

در همين راستا ، فربد زوه ، فعال صنعت خودرو نيز معتقد است كه اعلام كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودرو در صورت آزادسازي واردات ، موجي از شادي و نگراني را ايجاد كرده است. اگرچه اين كاهش احتمالاً مربوط به خودروهاي موجود در بازار است و محدود به واردات جديد نيست ، اما توجه به برخي مسائل خالي از لطف نيست. در پيش نويس جديد فرمان ، واردات خودروهاي فرسوده به مدت سه سال مجاز به استفاده بود ، اما بعداً حذف شد. واردات نيز براي همه ايرانيان رايگان است و وزارت صمت مجاز نيست آنها را به بهانه نمايندگي و خدمات ممنوع كند. علاوه بر اين ، نيازي به خريد ارز از شبكه بانكي نيست و با ارز مردم قابل اجراست!

وي افزود: واقعيت اين است كه بازار خودروهاي ميليارد دلاري در صورت برآورده شدن اولين شرط بيش از 50 درصد كاهش مي يابد. لازم به ذكر است كه نرخ برابري محاسبه تعرفه ها همچنان 4200 تومان است و تعرفه موثر سفارشي براي واردات هر كالا از 15 درصد نرخ واقعي خريد ارز عملي تجاوز نمي كند. بنابراين ، كاهش قيمت خودروهايي مانند لندكروز 2008 يا كمري در نبود محدوديت هاي حجم موتور و واردات دست دوم قطعي است.

زوه افزود: اين امر باعث افزايش رقابت نيز مي شود و بنابراين حاشيه سود واردكننده مانند سال 2006 به حدود سه تا پنج درصد محدود مي شود و قيمت خودروهاي وارداتي بالقوه جديد 15 تا 25 درصد كمتر از خودروهاي ديگر خواهد بود. – انواع دست در بازار موجود است. “اما اين كاهش ها بر اساس معيارهاي روحي امروز است. تورم در بازار خودرو از ابتداي امسال بيش از 30 درصد بوده است و احتمالاً اين روند تا پايان سال ادامه خواهد داشت.

اين كارگر صنعتي تاكيد كرد: “حتي اگر واردات اجرايي شود و شوراي رقابت از اختيارات تعيين شده توسط اين قانون سوء استفاده نكند ، خودروها تا تابستان آينده وارد بازار نمي شوند و اجراي اين قانون نيز تحت تأثير قرار نمي گيرد. قيمت كامل اما نسبي قيمت تابستان آينده. “” در بهترين حالت ، مشتري ايراني مبلغ بيشتري نمي پردازد. در واقع ، تأثير رهايي بازار از فساد در قطعات خودرو و خودروسازان كشور با سوء مديريت مالي و كسري بودجه كشور جبران مي شود و در نهايت تورم بخش خودرو بسيار كمتر از تورم معمولي خواهد بود. پس از آزادسازي واردات در 1989 و 2005 ، قيمت خودروهاي موجود به شدت كاهش يافت.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.